A pénzügyi szervezetek létrehozták lakossági hitelezéssel kapcsolatosan az ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartásról szóló etikai kódexüket, melynek elsődleges célja a hitelfelvevők és hitelezők közötti kapcsolatot illetően a bizalom megerősítése.
Ebben a bankok és pénzintézetek kötelezik magukat, hogy felelős magatartást tanúsítanak hitelt felvevő ügyfeleikkel szemben:
- a hitelnyújtás előtti időszakban
- a kölcsön teljes futamideje alatt
- a fizetési nehézségek felmerülése esetén
A Kódex aláírása önkéntes, az alábbi pénzügyi szervezetek csatlakozhatnak:
- kereskedelmi bankok,
- jelzálog-hitelintézetek,
- lakás-takarékpénztárak,
- takarék- és hitelszövetkezetek,
- pénzügyi vállalkozások (lízingcégek és biztosítók hitelező cégei is),
- fióktelepek.
A Kódexet aláírók az alábbi alapelvek betartására vállalnak kötelezettséget:
Transzparencia elve: a lakossági hitelnyújtás körében biztosítják a szükséges információkhoz való hozzáférhetőséget, azok közérthetőségét és átláthatóságát.
Szabályelvűség elve: az aláíró hitelezők gyakorlatukat a jogszabályoknak és a jó gyakorlatot elősegítő elvárásoknak megfelelő tartalommal, szabályzatokban rögzítik.
Szimmetria elve: ha a hitelező az ügyfél által fizetendő kamatot, díjat, vagy költséget egyoldalúan megemeli arra hivatkozva, hogy a feltételek illetve körülmények kedvezőtlenül változtak, akkor, ha a körülmények kedvező irányba változnak, e változásokat is érvényesítik ügyfeleik javára.
A Kódex a lakossági hitelezésre vonatkozóan az alábbi pontokat szabályozza:
- A felelős hitelezés általános normái
- A szerződéskötés előtti hitelezői magatartás általános elvei
- A szerződési feltételek futamidő alatti egyoldalú módosításához kapcsolódó szabályok
- Az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárások
- Végrehajtási eljárások előtt és alatt alkalmazandó felelős hitelezői magatartás elvei
A Magatartási Kódexhez 2009. szeptember 16. óta – a 13 elsőként aláíró hitelintézet mellett – közel 200 intézmény csatlakozott. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete (PSZÁF) a hatályba lépést követően közzéteszi azon intézmények listáját, amelyek nem csatlakoztak a Kódexhez. A Magatartási Kódex 2010. január 1-től hatályos.
Melyik pontja tartalmazza a magatartási kódexnek, hogy rendszeresen zaklassák telefonon az adóst? Reklamáltam a Raiffeisen banknál ez miatt, és azt írták, hogy csatlakoztak ehhez a kódexhez!
A hangfelvételt visszahallgatták és nem észleltek semmi problémát!
Én igen! Ne oktasson ki engem a telefonáló, hogy írjam alá az árfolyamgát igénylését!
Ez már kimeríti a zaklatás fogalmát!
Várom válaszukat!
Köszönettel
a kódexben szerepel e hogy kértem a bankot törleszteni akarok, de kevesebb lett a család jövedelme , a fiam meg házasodott , kértem könnyitést a válasz , nem lehet . mivelnem lettünk munkanélküliek. mert nyugdijasok vagyunk , mér nem segitenek .