Napjainkban az európai pénzintézeteknek az alábbi kihívásokkal kell szembenézniük: ügyfélközpontú termékfejlesztés, kontinentális bankmodell, erősödő verseny és piackoncentráció, globális szabályozás, a juttatási rendszer átalakítása. A nemzetközi jogi iroda, a DLA Piper elemzése bemutatja azokat a pontokat, melyek az optimális bankmodell létrehozását eredményezhetik.
Az ügyfélbizalom elnyerése és az ismételt fellendülés érdekében az európai bankrendszer egyensúlyának helyreállítására van szükség. Az előző években nagymértékben csökkent az ügyfélközpontúság szerepe, s a bankszektor szereplői ezen szeretnének változtatni. Az idei év vége remek alkalom arra, hogy áttekintsék az európai bankszektor jelenlegi helyzetét.
A tanulmány, melynek címe: „Sokk után: öt kihívás egy ellenséges környezetben működő iparág számára” azokat a tendenciákat elemzi, melyek az új bankrendszer középpontjában állnak. Az európai pénzintézetek vezetői 5 olyan területet neveztek meg, melyeknek fontos szerepe van a bankszektor megújulási folyamatában.
Globális szabályozás: Európában olyan egységes bankrendszer kialakítása szükséges, mely megakadályozza a versenytorzító nemzeti szabályozást.
Kontinentális bankmodell: a válság előtt az európai pénzintézetek az angolszász modell irányában fejlődtek, vagyis a bankok működését elsősorban a profitabilitás határozta meg. A válság után viszont újra előtérbe kerülnek az európai pénzintézetek erősségei, melyek egy egységesebb bankrendszer alapjait képezhetik. A gyakorlat azonban azt mutatja, hogy jelenleg lényeges eltérések vannak az egyes államok piacai és meghatározó szereplői között, vagyis kérdéses lehet egy egységes európai modell kialakítása.
Az új javadalmazási rendszer kialakítását a piaci innováció és a szabályozás együtt eredményezheti. A pénzintézetek vezetői szerint a független, erős és transzparens banki működés és irányítás képes jelentős mértében növelni az adott bank és a szektor iránti bizalmat. Nem tartható fenn az a bónusz-rendszer, mely a rövidtávú nyereségre épül, ám hosszútávon kockázatvállalást eredményez.
Ügyfélközpontú termékfejlesztés: az érintettek szerint egyre inkább nő az ügyfelek igénye az átláthatóbb és egyszerűbb banki termékek iránt. A bankok részéről ez egy ügyfélközpontúbb, konzervatívabb működést feltételez, ahol a költséghatékonyság, a termék iránti bizalom, valamint az ügyfélre szabott igények jelennek meg.
Piaci koncentráció és növekvő verseny: a pénzintézetek tőkeszükségletei valamint a minőségi elvárások újabb felvásárlási hullámot indíthatnak Európában. A versenyjogi szabályozás módosulása pedig a verseny éleződésével járhat.
Az európai bankrendszerhez tartozó, ám önálló hazai bankrendszer szereplői számára ez az elemzés rendkívül hasznos lehet a felmerülő stratégiai kérdéseket illetően.