2009. szeptember 16-án, 13 hitelintézet aláírásával létrejött az úgynevezett Magatartási Kódex, mely – az azóta mintegy 200 pénzügyi szervezet csatlakozásával – szabályozza a lakossági hitelezéssel kapcsolatosan az ügyfelekkel szembeni tisztességes magatartást.
A Kódex IV. pontja az ügyfelek fizetési nehézségének kezelése körében alkalmazandó eljárásokat tartalmazza.
Fizetési nehézségek esetén a hitelnyújtó pénzügyi szervezetek az alábbiakat vállalják:
1.Bevezetésre kerülnek olyan hiteltermékek, áthidaló módszerek, intézkedési csomagok, amelyek a hitelek átütemezésével, vagy a futamidő meghosszabbításával megkönnyítik a bajba jutott hitelesek helyzetét.
2.A fizetési nehézséggel érintett hitellel rendelkező ügyfeleket megfelelően tájékoztatják azokról a módszerekről, melyekkel áthidalhatók e fizetési nehézségek. Az informálás eszköze lehet tájékoztató levél, vagy bármilyen információnyújtást segítő kiadvány.
3.Az ügyfeleket tájékoztatják arról, hogy a futamidő meghosszabbítása által a törlesztő részlet nem csökken azzal arányosan. Ennek oka, hogy a hosszabb futamidő miatt az ügyfelek által fizetendő hiteldíj is növekszik. Továbbá a hitelügyintézők bemutatják az áthidaló módszerek igénybe vétele esetén érvényes havi törlesztő részlet alakulását is.
4.A hitelezési tanácsadók a lakossági hitelezés keretein belül az észszerűség és az egyes pénzügyi szervezetek üzletpolitikájának megfelelően különböző megoldási javaslatokat tesznek a fizetési problémákkal küzdő ügyfeleknek a nehézségek áthidalására. Így nem kerülhet sor az ügyfelek kérésének automatikus elutasítására.
5.Lehetőséget biztosítanak az arra igényt tartó ügyfél számára, hogy a deviza alapon felvett hiteleket forintra váltsák. Továbbá lehetővé teszik a felvett hitelek adott devizában történő egyösszegű törlesztését illetve a hitel kiváltását.