A MÁK állásfoglalása szerint egy olyan ingatlanra, amely még el sem készült nem lehet felújítással kapcsolatos számlákat elfogadni. A számlákat attól a naptól lehet gyűjteni, ha a használatba vételi engedély és az ingatlan-nyilvántartásban lakás vagy lakóház fő rendeltetés szerinti jelleg bejegyzése megtörtént.

A gyermeket nevelő családok otthonfelújítási támogatásáról szóló 518/2020. (XI. 25.) Korm. rendelet (a továbbiakban: rendelet) 2. § (1) bekezdésének 4. pontja szerint lakásnak minősül Magyarország területén fekvő, az ingatlan-nyilvántartásban lakás vagy lakóház fő rendeltetés szerinti jelleggel nyilvántartott ingatlan, valamint tanya, vagy birtokközpont jogi jelleggel nyilvántartott ingatlan lakáscélú épületei.

A még fel nem épült lakásra nem vehető igénybe a támogatás, mivel az ingatlan-nyilvántartásban az még nincs a fentiek szerint bejegyezve. Amennyiben lakásuk rendelkezik majd használatbavételi engedéllyel és a fenti, támogatható rendeltetés szerinti jelleg bejegyzésre kerül, akkor jogosultak lesznek a támogatási kérelmüket benyújtani.

A használatbavételi engedély alapján az ingatlan-nyilvántartásban lakás vagy lakóház fő rendeltetés szerinti jelleg bejegyzést követően egy éven belül nem kell alkalmazni a 4. § (2) bekezdés b) pontjában előírt egyéves időtartamra vonatkozó feltételt a (6) bekezdés b) pontja alapján.

Az otthonfelújítási támogatással érintett munkálatok a fent leírtak szerinti ingatlan-nyilvántartásba történő bejegyzését és a támogatással érintett ingatlanba lakóhelyként történő bejelentkezést követően kezdhetőek meg. Ezt követően lehet a szerződések megkötni és a számlákat gyűjteni. Fontos tudnivaló tehát, hogy számlát gyűjteni, vállalkozási szerződést kötni csak azt követően lehet, ha a felújítandó ingatlanban megtörtént a tulajdonjog bejegyzés és az állandó lakcím bejelentés is!

Tegye fel további kérdését ezzel a témával kapcsolatban 





Feliratkozás az új kérdésekre/válaszokra
Visszajelzés

23 hozzászólás
Inline Feedbacks
Minden hozzászólás megtekintése

Tisztelt Hitelnet!
2008-ban épült az ingatlanunk. Használatbavételi engedély 2008 évi. Állandó lakcímünk is innetől kezdve ez az ingatlan. A használatbavételi engedély leadása után (ezt bizonyítani nem tudjuk) nem került a földhivatalnál bejegyzésre az ingatlan-nyilvántartásban a változás. Hitelt is igénybe veszünk, kiderült a hitelfelvételnél ez a hiányosság. Földmérővel lemérettük előírásoknak megfelelően most, mint épületrajz feltüntetése iránti kérelem és most a földhivatalra várunk, hogy bejegyezzék. A vonatkozó rendelet szerint csupán onnan lehet számlákat “gyűjteni”, hogy az ingatlan-nyilvántartásban is lakásként bejegyzésre került az ingatlan. Nincs mód rá, hogy igazoljuk azt, hogy 2008. óta itt élünk (használatba vételi, lakcímkártyák), hogy elszámolható legyen az idén kifizetett és számlákkal igazolt felújítás? Illetve vállalkozói szerződés viszont köthető előbb is, ha nem igazolható ez? A számla kiállításának dátuma a mérvadó a rendelet szerint?
Köszönöm!

Üdvözlöm,
felújítok, bővítek egy házat – nem lakható, de lassan az lesz, viszont a lakhatás miatt rengeteget költök rá – máshova vagyunk bejelentkezve (albérlet) és orvosi ellátás miatt anyukámhoz. A számlakat gyűjtőm – ha megkapom a használatbavételi engedélyt és beköltözhető, gondolom nem kell az egy évnek meglenni – kérdés, hogy a visszamenőleges keltezésű számlák elszámolhatóak-e?
Köszönöm a választ.

Tisztelt hitelnet!
Használatbavételi engedélyünk áprilisban lesz, azonban az asztalos szeretné elkezdeni a konyhát. Az alapanyagot már megvette, arról előleg számlát akar kiállítani, aminek kelte január lesz, azonban a végső számlát csak használatbavételi után állítaná ki.
Ez esetben is visszaigényelhetnénk az alapanyagdíjat is?
Köszönöm, Anita

Több, mint 1 éve lakunk az újonnan épült házunkban, de csak kb. fél éve kaptuk meg a lakhatási engedélyt. Mikortól és hogyan vehetjük igénybe a lakásfelújítási támogatást? Válaszukat előre is köszönjük! Üdvözlettel: Anikó

Tisztelt hitelnet! Folyamatban van az építkezésem, most fogom megkapni a használatbavételi engedélyt. Generálkivitelezővel építtetek. 2021 január 1 után vettem a saját magam nevére ikeás konyhabútort, amit majd egy alvállalkozóval szereltetnék össze. Meg kellett volna várnom az ingatlan bejegyzését, vagy elég ha az összerakás ezt követően történik meg? Köszönöm

Ingatlanra van végleges használatbavételi engedélyünk 1990-ben, de az ingatlanyilvántartási térképre most 2021-ben lett feltüntetve, ebben az esetben igénybe vehető a lakásfelújítási támogatás? A lakásba bevagyunk jelentkezve 20 éve.

Tisztelt hitelnet!

Jelenleg folyamatban van a csaladi házunk bovitese, viszont a meglevo lakreszt is szeretnenk felujitani. Ebben az esetben a szamlakat mikortol, milyen modon kell gyujteni? Elfogadhato felujitasi munkalatokrol szamla a meglevo lakasreszunk felujitasarol, mikozben bovitjuk a hazat 2 szobaval? Amelyet majd szinten engedelyeztetni kell ahhoz, hogy hasznalatba vehessuk.
Koszonom valaszat elore is.

Az 518/2020. (XI.25.) Korm.rendelet 4. § (6) bekezdés b) pontja alapján….telken felépült lakás ingatlan-nyilvántartási bejegyzésére a támogatási kérelem benyújtását megelőző egy éven belül került sor. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogyha 2021.01.21-én bejegyezték az ingatlant, akkor a munkálatok 2021.05-ban kivitelezhetőek?

Tehát ebben az esetben nem ahhoz nézik az 1 évet,hogy mikor volt a tulajdont bejegyző határozat??
Új csokkos lakás vásárlásnál,ha a tulajdoni bejegyzés 2019 márciusi,de a lakás még építés alatt és a használatbavételi és az ingatlan nyílvántartási bejegyzés 2021 május,akkor az utóbbit veszik alapul az igénylés során?? Ebben az esetben nem kell megvárni az 1 évet és az ingatlan nyílvántartási bejegyzés után már gyűjthatőek a számlák és,ha elkészültünk a munkálatokkal,akkor beadhatók??? A lényeg,hogy 2022 dec 31-ig meglegyen? Jól értem??

Tisztelt Hitelnet!
2019 -ben bővítettük jelenlegi családi házunkat, melyet használt családi házként 2018.07.18-vásároltunk. Mivel építési engedély köteles volt a bővítés, még nincs új használatba vételi engedélyünk. Egyebekben mi itt lakunk, két éve ez a bejelentett állandó lakcímünk. Az új állapot szerinti használatba vételi kiadásához szükséges munkálatok vannak hátra, amiket az otthonfelújítási programmal tudnánk befejezni. Jogosultak vagyunk-e rá? Az ingatlan-nyilvántartásban szerepel a ház, az elvégzett bővítési munkálatok előtti állapot szerint, térképen is rajta van.
2) Még nem záródott le az e-napló, melyet a bővítési munkálatokhoz használtunk.
3) Elszámolhatóak-e a 2021. február 1. után kiállított számlák ebben az esetben?
Köszönöm válaszát: Beáta

Tisztelt Szakértő!

Nagy tisztelettel érdeklődnék, hogy 1,5 éve lakunk (jelenleg is) állandó lakcímünkön, pár hónapos kicsi fiúnkkal együtt. Idő közben elkészült az új ingatlanunk, ennek használatba vételi engedélye és épület kiemelése még nincs meg, de várhatóan 2021 közepére lesz meg mindkettő, ezután lesz saját HRSZ-en az ingatlanunk.
A támogatást az új ingatlanhoz vennénk fel.
1. Elkezdhetjük gyűjteni már most a számlákat?
2. Az új ingatlan kb 2021 júniusában lesz állandó lakcímünk. Az igénylést leadhatjuk 2021 augusztusában, mielőtt kisfiúnk elérné 1 éves korát?
3. Szükséges az igényléshez a saját HRSZ-ú ingatlan? Azaz az épület kiemelést meg kell várnunk, esetleg a használatba vételi engedély meglétét is?

Válaszukat előre is nagyon köszönöm!