Ezt kell tudni a továbbforgatási kötelezettséget csökkentő tételekről CSOK igénylésnél - Hitelnet.hu

Ezt kell tudni a továbbforgatási kötelezettséget csökkentő tételekről CSOK igénylésnél

A február 11. óta hatályos CSOK rendelet eltörölte az 5 éven belül eladott lakás árának továbbforgatására vonatkozó kötelezettséget új építésű lakóingatlan finanszírozásához igényelt CSOK esetén. Használt lakás vásárlása, illetve bővítése esetén azonban megmaradt az erre vonatkozó kötelezettség. A rendelet lehetőséget biztosít arra, hogy az eladási árat bizonyos tételekkel csökkentsük. Nézzük, mit kell ezekről tudni!

Mely tételekkel csökkenthető a továbbforgatási kötelezettség?

A vonatkozó kormányrendelet kimondja, hogy az 5 éven belül értékesített lakástulajdon vételárát csökkenteni kell:

  • az adásvételt követően vásárolt lakás vételárának,
  • a lakástulajdont terhelő, a vételárból visszafizetett munkáltatói vagy önkormányzati támogatás,
  • az értékesített vagy a bővítendő lakásra felvett lakáscélú hitelintézeti kölcsön vételárból történő elő- vagy ,
  • a számlával igazolt ingatlanközvetítői jutalék,
  • az adásvételre tekintettel megfizetett közteher összegével.

Az adásvételt követően vásárolt ingatlan vételára

A rendelet első pontja alapján az eladott lakás vételára csökkenthető az adásvételt követően vásárolt ingatlan vételárának összegével. Nincs konkrétan megnevezve, hogy ez kizárólag lakóingatlan lehet. Ebből következően ügyfeleink többször feltették azt a kérdést, hogy a továbbforgatási kötelezettség csökkenthető-e az adásvételt követően vásárolt nyaraló, vagy egyéb, nem lakóingatlanként nyilvántartott ingatlan vételárának összegével is?

A kérdésben megkerestük az illetékes Nemzetgazdasági Minisztériumot, ahol azt a választ kaptuk, hogy a használt lakás vásárlásához, bővítéséhez igényelhető családi otthonteremtési kedvezményről szóló 17/2016. (II. 10.) Korm. rendelet 18. § a) pontjába foglalt ingatlan alatt lakóingatlant kell érteni.

Ennek magyarázata, hogy a lakástámogatásról rendelkező jogszabályban a jogalkotói szándék következetesen a lakóingatlanhoz kapcsolódik, így a beforgatási kötelezettség is csak lakóingatlan vételárára fordított összeggel csökkenthető. A rendelkezés valódi célja annak elkerülése, hogy az öt éven belül értékesített lakástulajdon teljes vételára essen beforgatási kötelezettség alá annak ellenére, hogy időközben abból adott összeget újabb (tehát öt éven belül a második) lakóingatlan vételárára fordítottak. Nyaraló vagy más, nem lakáscélú ingatlanhoz a levonás kedvezménye nem kapcsolódik.

Számlával igazolt ingatlanközvetítői jutalék

Az adásvételre tekintettel megfizetett közteher

Fentiekből következően e két pont esetében a számlával igazolt ingatlan0közvetítői jutalék, valamint az adásvételre tekintettel megfizetett közteher abban az esetben csökkentheti a vételárat, amennyiben a célingatlan lakóingatlan volt.

Továbbforgatási kötelezettséget érintő kérdését Ön is felteheti online Szakértőinknek!

A témában írt korábbi cikkünket ITT olvashatja!

kalkulátor

Babaváró hitel kalkulátor

Akár kamatmentes hitel ingatlanfedezet nélkül

Tovább a Hitelkalkulátorhoz

Utolsó módosítás: 2018. március 18. vasárnap

Tegye fel kérdését, szóljon hozzá Ön is a fenti témához!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

CAPTCHA AREA


Hozzászólások

Judit szerint:

2019-04-02 - 10:27

Mi az aktuális rendelkezés a továbbforgatási kötelezettséget illetően új lakás vásárlása esetén?
Köszönettel: Judit

Hitelnet.hu szerint:

2019-04-02 - 13:55

Kedves Judit!
Újépítésű lakás vásárlása esetén jelenleg nincsen továbbforgatási kötelezettség.

József szerint:

2019-03-25 - 08:52

Egyedül nevelem három gyermekem. Elhunyt édesanyjuk után az anyai nagyapjuk halálát követően ingatlan tulajdonrészt örököltek, az örökösödési törvények szerint Anyai nagymamájuk haszonélvezeti jogával. Mi a gyermekeimmel úgy tekintettük, hogy az az ő vagyona. Tavaly eladta (eladtuk), hogy a másik két gyerekéhez közelebb költözzön. Gyámhatósági stb. intézkedések után vásárolt (vásároltunk) egy másik házat. Nekem mint igénylőnek nem volt tulajdonom, csak a gyermekeimnek, akikre igényelnék csok támogatást használt ingatlan vásárlására.
Jogosult vagyok így igénybe venni a támogatást anélkül, hogy azt a pénzt (amivel nem rendelkezünk) papíron a gyermekeim kaptak, be kéne forgatni a megvásárolandó ingatlanba?

Hitelnet.hu szerint:

2019-03-25 - 09:06

Kedves József!
A leírt esetben Önnek nem áll fenn továbbforgatási kötelezettsége. Amennyibena használt lakásvásárlásra vonatkozó további CSOK feltételek is teljesülnek, jogosult lehet a támogatásra.

Gábor szerint:

2019-02-23 - 20:08

Tisztelt Hitelnet!
Szeretnék vásárolni egy ingatlant 22 millió Ft értékben, amit 2,2 Millió Ft-tal lefoglalóztam. A jelenlegi ingatlanunkat 18 millió Ft-ért adjuk el. Szeretnénk felvenni a CSOK-ot 2 gyerek után használt ingatlanra 1,4 millióért és van 2,6 milliónk Fundamentában, ami most fog lejárni.
A kérdésem az lenne, hogy a már letett 2,2 millió foglalóhoz elegendő-e, ha leteszünk 15,8 Milliót, tehát lényegében visszaforgatjuk azt a 18 milliót, amire vonatkozik a kötelezettség, vagy a 2,2 millióhoz plusszba kell letenni 18 milliót? (A Fundamenta miatt nem lenne mindegy.)
Válaszát előre is köszönöm!
Üdvözlettel.
Gábor

Hitelnet.hu szerint:

2019-03-11 - 14:10

Kedves Gábor!
A már letett 2,2M Ft foglaló abban az esetben tekinthető a továbbforgatási kötelezettség részteljesítésének, ha azt előbb kapták meg a vevőjüktől, és időben ezt követően adták át az Önök eladójának. Ha nincsen továbbforgatási kötelezettséget csökkentő tételül, akkor egyszer a teljes 18 millió forintos vételárat tovább kell forgatniuk + Fundamenta megtakarítás igénybevétele esetén az abból származó 2,6M Ft-ot és a hiányzó vételárrész lehet a CSOK összege.

András szerint:

2019-02-01 - 10:07

Tisztelt Hitelnet!
2005-ben vásároltam egy ingatlant, ami mostanára már tehermentes. Közben lett feleségem és mára már 3 gyermekem. Vettünk egy közös ingatlant, amit 2015 februárban eladtunk 6 millió forintért. Még ugyanazon éven vettünk helyette egy felújítandót 2,25 milló forintért. (Ez az ingatlan megmaradna kettőnk nevén.) Ha jól értelmezem, akkor itt “maradt” 3,75 milló forint beforgatásra kötelezett összeg.
A 2005-ben vásárolt ingatlanom (ez 100%-ban az enyém) 2019 márciusban eladásra kerül 6 milló forint értékben, amit teljes egészében be kell forgatnom.
Nejemmel közösen vennénk egy nagyobbat, 12 millió forint értékben, a használt csok igénybevételével. (3 gyerek után)
Ha jól értelmezem a törvényt, akkor 3,75 millió + 6 millió amit vissza kell forgatnom. A fennmaradó 2,25 millióból 2,2 millió igényelhető a CSOKkal?
Várom válaszát.
András

Hitelnet.hu szerint:

2019-02-07 - 13:34

Kedves András!
A leírtak alapján valóban 3,75 + 6 millió forint a továbbforgatandó összeg. A 12 millió forintos vételárból fennmaradó 2,25 millió forintból 2,2 millió forint finanszírozható a CSOK-ból, amennyiben a használt lakásvásárlásra vonatkozó további CSOK feltételek is teljesülnek.

Tünde szerint:

2019-01-03 - 17:48

Üdvözlöm.
Ha az 5 éven belül eladott ingatlan fele volt a tulajdonomban, akkor csak annyi a beforgatási kötelezettségem? Másik fele párom nevén volt, nem vagyunk házasok.
Köszönettel.
Tünde

Hitelnet.hu szerint:

2019-01-07 - 09:29

Kedves Tünde!
Élettársak együttes igénylés esetén lehetnek jogosultak CSOK-ra. CSOK igénylés esetén mindkettejüknek tulajdonrészt kell szerezni a támogatott ingatlanban, s a beforgatási kötelezettséget is mindkettejüknek teljesíteni szükséges.

Melinda szerint:

2019-01-01 - 15:12

Üdvözlöm!
Azután érdeklődnék, hogy az 5 év, 5 adóévet jelent a továbbforgatási kötelezettségnél, vagy pontosan 5 év? Például 2015.07.01.-én eladott ingatlan esetében 2020.07.01-én jár le az öt év?
Köszönöm!

Hitelnet.hu szerint:

2019-01-03 - 13:48

Kedves Melinda!
A 2015.07.01-én eladott lakóingatlan esetében a beforgatási kötelezettség 2020.07.01-én jár le.

Laci szerint:

2018-12-06 - 20:06

Üdvözlöm!
Azt szeretném kérdezni, hogy mi tartozik bele “az adásvételre tekintettel megfizetett közteher összegével”?
Vagyonszerzési illeték, ügyvédi költség, stb?
Köszönöm.

Hitelnet.hu szerint:

2018-12-07 - 09:48

Kedves Laci!
Az adásvételhez kapcsolódóan 5 éven belül megfizetett SZJA vagy illeték.

Tünde szerint:

2018-10-19 - 10:47

Tisztelt Hitelnet!
Tünde vagyok ismét, a beforgatási értékkel kapcsolatban volt kérdésem 2018.10.12.-én! Jelenleg a Budapest Banknál folyik a hitelkérelem elbírálása és sajnos nem fogadták el ilyen formában a beforgatást csökkentő tényezőt, mivel amikor értékesítettük a házat nem írták bele az adásvételibe, hogy mi ezt a fennálló hitelt kifizettük belőle, mivel nem volt a házon jelzálog. Emiatt hiába igazolom a bank által is, hogy befizetésre került az összeg, mert amúgy honnan lettek volna millióim, hogy kifizessem a hitelt? Nem értem, hogy csak emiatt nem fogadják el, mert nem volt a szerződésbe beleírva a kifizetés ténye?
Várom a válaszát, köszönettel, Tünde

Hitelnet.hu szerint:

2018-10-19 - 14:12

Kedves Tünde!
Ha nem igazolható, hogy valóban a vételárból került kiegyenlítésre a fennálló tartozás, akkor sajnos nem vehető figyelembe továbbforgatási kötelezettséget csökkentő tételként.

Tünde szerint:

2018-10-12 - 14:04

Tisztelt Hitelnet!
2010-ben vásároltunk egy ingatlant, aminek értékbecslés során kiderült, hogy nem elég fedezetként, ezért a szüleim házát vették zálogul és a vásárolt ingatlanra nem jegyeztek be semmit, de lakáshitelt kaptunk rá úgy, hogy a szüleim háza volt a fedezet! 2017-ben értékesítettük az ingatlant. Most egy másik banknál intézzuk a hitelt egy másik ingatlan vásárlása céljából. A beforgatási érték így is csökkenthető a visszafizetett hitel értékével?
Köszonettel, Tünde

Hitelnet.hu szerint:

2018-10-15 - 14:48

Kedves Tünde!
A vonatkozó kormányrendelet értelmében az értékesített lakásra felvett lakáscélú hitelintézeti kölcsön vételárból történő elő- vagy végtörlesztés összegével csökkenthető a továbbforgatási kötelezettség. Ez alapján úgy véljük, hogy a szülői házra bejegyzett, de az értékesített lakás vásárlására felvett kölcsön végtörlesztett összegével is csökkenthető a továbbforgatási kötelezettség. Az, hogy az említett kölcsönt valóban a most eladott lakás vételárának kiegyenlítésére vették fel, az akkori kölcsön- és zálogszerződéssel igazolható.

Ktisztina szerint:

2018-10-08 - 08:19

Tisztelt Hitelnet!
A nevem Krisztina. Csokot szeretném felvenni a három gyerekre, lakásvásárlásra. A gond az, hogy nem kapom meg, mert öt éven belül adtam el egy ingatlant, aminek a fele a páromon volt. A ház végrehajtásos volt, tehát nem önszántunkból adtuk el, muszáj volt. A papírok megvannak, hogy nem maradt belőle egy fillérünk se, de sajnos nem lakáscélú hitel volt és ez miatt utasítottak el bennünket. De mi köze van ahhoz, hogy milyen hitel volt, ezt nem értem.
Kérném a segítségüket. Más hazatelepedik külföldről mint például Amerikából és a tíz + tízet is megkapják, én meg a nyomorba vagyok a gyerekekkel majdnem utcán és ebből a kevésből is, de tudnák valamit venni, de semmit, mert várnom kell. Arra meg lehet korlátozni fogják.
Kérném, hogy segítsenek.
Köszönettel és tisztelettel.
Krisztina

Hitelnet.hu szerint:

2018-10-08 - 08:28

Kedves Krisztina!
Az a probléma, hogy a CSOK rendelet előírja, hogy az 5 éven belül eladott lakás árát kizárólag LAKÁSCÉLRA felvett kölcsön visszafizetésére fordított összeggel lehet csökkenteni. Ha szabad felhasználású hitelt fizettek belőle vissza, az nem vehető figyelembe. Így Önnek a CSOK jogosultsághoz továbbforgatási kötelezettsége van ezen összeg Önre eső részét illetően. A továbbforgatási kötelezettség alól akkor mentesülhet, ha a lakáseladást követően 5 év eltelik.

Zsuzsa szerint:

2018-09-15 - 16:07

Tisztelt szakértő!
Az iránt érdeklődnék, hogy ha eladom a lakásom, amit terhel hitel, és közüzemi, valamint köztartozás is, ezeket kifizetem belőle, akkor hogyan alakul a beforgatás? Ezeket a költségeket nem lehet leírni? A lakást csak tehermentesen adhatom el. És pont a tartozások miatt vagyunk kénytelenek. De egy év múlva igénybe vennénk a csokot ÚJ LAKÁS VÁSÁRLÁSRA ez kimaradt. 3 gyerekünk van, 10+10-et vennénk majd fel.
Köszönöm a választ!
Zsuzsa

Hitelnet.hu szerint:

2018-09-16 - 07:46

Kedves Zsuzsa!
Új lakás vásárlásához igényelt CSOK esetén nincsen továbbforgatási kötelezettség!

Zsuzsa szerint:

2018-09-15 - 01:35

Tisztelt szakértő!
Az iránt érdeklődnék, hogy ha eladom a lakásom, amit terhel hitel, és közüzemi, valamint köztartozás is, ezeket kifizetem belőle, akkor hogyan alakul a beforgatás? Ezeket a költségeket nem lehet leírni? A lakást csak tehermentesen adhatom el. És pont a tartozások miatt vagyunk kénytelenek. De egy év múlva igénybe vennénk a csokot….
Köszönöm a választ!
Zsuzsa

Hitelnet.hu szerint:

2018-09-15 - 15:46

Kedves Zsuzsa!
Továbbforgatási kötelezettséget csökkentő tételként a közüzemi és köztartozás visszafizetésére fordított összeg sajnos nem vehető figyelembe.

Péter szerint:

2018-09-04 - 20:01

Üdv.
Az lenne a kérdésem, hogy 2007-ben vásárolt ingatlant eladtunk, a vételárból végtőrlesztettük a fennmaradó szabad felhasználású lakáshitelünket, a maradékot önerőként beletesszük a vásárolni kívánt házba.
2 gyermekünk után jár-e az 1.430.000 Ft csok?

Hitelnet.hu szerint:

2018-09-04 - 21:04

Kedves Péter!
Szabad felhasználású jelzáloghitel végtörlesztésére fordított összeggel sajnos nem csökkenthető a továbbforgatási kötelezettség. Minderről bővebben fenti bejegyzésünkből tájékozódhat.

Eszter szerint:

2018-06-27 - 19:17

Tisztelt Hitelnet!
Idén májusban vettünk használt lakást CSOK + banki hitelből, de már volt egy házunk vidéken, melyet elviekben augusztusban el tudunk adni.
A kérdésem az lenne, hogy az eladott házunk vételárát be kell-e forgatnunk vagy felhasználhatjuk a lakás felújítására.
Köszönöm!

Hitelnet.hu szerint:

2018-06-28 - 05:16

Kedves Eszter!
A várhatóan augusztusban eladásra kerülő házuk árát nem kell fennálló lakáshitelül csökkentésére fordítaniuk.

Vera szerint:

2018-06-22 - 14:54

Tisztelt Hitelnet!
Szeretnék érdeklődni, hogy június elején vásároltunk egy lakást, melyből 7,2M Ft-ot rendeznénk önerőből, 1 meglévő gyermek után igényelnénk 600.000 Ft-ot, a fennmaradó összeget hitelből rendeznénk. A mai nappal viszont eladtuk lakásunkat, melyből 7M Ft-ot be kellene forgatnunk. Ma azt mondta az ügyvéd, hogy mivel a házvásárlást már lefoglalóztuk 2M Ft-tal, így már nem tudjuk igazolni, tehát nem igényelhetünk CSOK-ot.
Ez így helytálló?
Köszönöm válaszát, Vera

Hitelnet.hu szerint:

2018-06-24 - 18:36

Kedves Vera!
Amennyiben meglévő lakásukra a CSOK és hitelkérelmük banki befogadása után kötöttek adásvételi szerződést, úgy nincsen továbbforgatási kötelezettségük. Ellenkező esetben a lakáseladásból származó bevételt – figyelembe véve a csökkentő tételeket – tovább kell forgatni a vásárolandó lakás vételárába a CSOK jogosultsághoz. Erről bővebben ITT olvashat.

Péter szerint:

2018-06-18 - 15:07

Tisztelt Hitelnet!
Eladtam 22.000.000 Ft-ért, amiből 6.000.000 Ft hitel 4.000.000 Ft szocpol (visszafizetve/felfüggesztve). Maradt nekem 12.000.000 Ft.
Vettem 29.000.000 Ft-ért, amiből 21.000.000 Ft hitel 8.000.000 Ft a saját pénzemből.
Mennyi szocpolt kapok vissza beforgatási kötelezettség figyelembevételével?
Köszönettel:
HP

Hitelnet.hu szerint:

2018-06-19 - 16:33

Kedves Péter!
Az ügyben – a további részletek ismeretében – a területileg illetékes járási hivatal (kincstár) tud Önnek pontos tájékoztatást adni.

Tímea szerint:

2018-06-06 - 20:01

Tisztelt Hitelnet!
Idén áprilisban adásvételt kötöttünk férjemmel közös tulajdonunkban lévő lakásunkra 17,5M Ft-ért. Használt családi házat szeretnénk vásárolni 22M Ft-ért 2 gyermekre csok igényléssel. Az adásvételi szerződést a családi házra is aláírtuk. A meglévő lakáson jelenleg van egy fennálló, kb. 4M összegű hitel, amit a vevőink hitelből végtörlesztenek. Tudjuk, hogy be kell forgatni az eladott lakás teljes vételárát.
Kérdésem az lenne, hogy a végtörlesztési összeggel csökkentenénk a beforgatandó összeget, de forintra pontosan nem tudjuk, lehet úgy levonni, hogy csak például 4MFt-ot csökkentünk, de lehet, hogy 4,1M volt a valóságban.
Természetesen a különbözetet beleforgatnánk.
Szóval a lényeg, hogy ha kevesebbel csökkentjük, mint lehetett volna, az gond?

Hitelnet.hu szerint:

2018-06-07 - 05:55

Kedves Tímea!
Ha kevesebbel csökkenti, mint a fennálló tartozás, az nem gond, ha a különbözet továbbforgatásra kerül.

Teca szerint:

2018-06-04 - 15:32

Tisztelt Hitelnet!
A következő kérdésre szeretnék választ kapni. A férjem nevén 1/4 részben van egy ingatlan, amely most lehetőleg eladásra kerül. Viszont mi is pont házvásárlás előtt állunk és szeretnénk a CSOK-ot is igénybe venni. Hallottam erről a beforgatási kötelezettségről, de mi a házeladásából származó részünket felújításra szeretnénk használni és nem szeretnénk beforgatni a vásárolandó ház árába. Tehát ha az adás-vételi szerződést mi hamarabb megkötjük a vásárolandó házra, mint ahogy az eladása a másik háznak megtörténik, esetleg az eladásra váró ház esetén csak egy előszerződést kötünk a vásárlókkal ügyvéd jelenlétében, akkor megoldható, hogy ne kelljen beforgatni az eladott házból keletkező pénzösszeget?
Válaszát nagyon köszönöm.

Hitelnet.hu szerint:

2018-06-05 - 04:29

Kedves Teca!
Az Ön által fent leírtak szerint működhet a CSOK-kal történő lakásvásárlás. A lényeg, addig ne kössék meg a meglévő lakásukra vonatkozó adásvételi szerződést, amíg CSOK kérelmüket be nem fogadja a hitelintézet.

Beáta szerint:

2018-04-13 - 22:27

Tisztelt Szakértő!
Lakásunkat eladtuk, most új építésű házat szeretnénk venni. Nem mi építkezünk, vásárlunk csak. 3 gyermek után vennénk igénybe a csokot, illetve némi hitelt is felvennénk.
Én úgy olvastam, hogy nincs beforgatási kötelezettségünk. De a bankba mást mondanak.
Hol van ez pontosan leírva, amit el is tudok olvasni, meg is tudom mutatni, ha szükséges az ügyintézőnek. A 16/2016os kormányrendeletbe nem találtam.
Köszönöm!

Hitelnet.hu szerint:

2018-04-14 - 03:57

Kedves Beáta!
Új lakóingatlan vásárlásához (építéséhez) igényelt CSOK esetén nincsen továbbforgatási kötelezettség az 5 éven belül eladott lakás árának vonatkozásában. Azért nem találja az említett kormányrendeletben, mert nincsen konkrétan leírva, hogy nincs továbbforgatási kötelezettség. Éppen az a lényeg, ha lenne ilyen feltétel, akkor benne lenne a kormányrendeletben. Kérdezze meg az ügyintézőt, hol van az leírva, hogy be kell forgatni az eladott lakóingatlan árát. Ezáltal egyértelmű lesz, hogy ilyen rendelkezés kizárólag használt lakás esetében van.

István szerint:

2018-03-26 - 14:38

Eladott lakás teljes értékét be kell forgatni a másik lakásba vagy a különbözetet megtarthatom, ha csokot is igénybe szeretném venni? Például az eladott lakás + CSOK az 3,6 millió, a vett lakás 3,3 millió. A különbözetet megtarthatom?

Hitelnet.hu szerint:

2018-03-28 - 13:50

Kedves István!
Használt lakás vásárlása esetén csak akkor lehet jogosult CSOK-ra, ha az 5 éven belül eladott lakóingatlan teljes árát beforgatja a vételárba. A különbözetet tehát nem tartatja meg, annyival kisebb összegű támogatásra lehet jogosult.

András szerint:

2018-03-26 - 10:06

Üdvözlöm.
Tavaly eladtam az ingatlanomat, most szeretnénk felvenni a csokot. Beforgatással kapcsolatban érdeklődnék, hogy a napokban mennénk a bankba, a papírok megvannak, ügyvédnél már az adásvételinél megtörtént az előző ingatlanból az előleg átadás. Most érdeklődnék, hogy igazolást vigyek a bankba az utalásról vagy elég a adásvételi, hogy már megtörtént az előző ingatlan beforgatásából a pénz vagy kérjek ki papírt a bankba az utalásról? Sajnos az ügyvéd ezt nem tudta nekem megmondani.

Hitelnet.hu szerint:

2018-03-29 - 14:04

Kedves András!
Első körben elegendő, ha az 5 éven belül eladott lakóingatlan vonatkozásában az adásvételi szerződést magával viszi, majd az ügylet részleteinek ismeretében a hitelintézet tájékoztatást fog adni az esetlegesen szükséges további dokumentumokról.

Brigi szerint:

2018-03-25 - 06:47

Üdvözlöm!
A kérdésem annyi lenne, hogy mi van abban az esetben, ha eladok egy megörökölt ingatlant (50% tulajdonjog), és az eladási ár kb. 75%-át forgatom csak vissza az új ingatlan megvásárlásához, önerőnek?
A többit a jelenleg meglévő személyi kölcsönök kifizetésére fordítom.
Elutasíthatják a CSOK kérelmem (10+10), vagy csak szja vonzata van?

Hitelnet.hu szerint:

2018-03-25 - 06:57

Kedves Brigi!
Új építésű lakás vásárlásához (vagy építéséhez) igényelt CSOK esetén nincsen továbbforgatási kötelezettség az 5 éven belül eladott lakástulajdon árára vonatkozóan, így az eladási ár egy részét a meglévő személyi kölcsönök kifizetésére is fordíthatja. Továbbforgatási kötelezettsége akkor lenne, ha használt lakóingatlant vásárolna vagy bővítene.

Andrea szerint:

2018-03-24 - 15:16

Jó napot.
Az lenne a kérdésem, hogy ha eladom az 1/1-ben lévő ingatlanomat és vásárolunk a férjemmel használt lakást csok igénylésével, akkor az eladott házamból bele kell-e vinnem az összeget a vásárolni kívánt ingatlanban? Van hitel a meglévő házon, de egy kevés maradna belőle, ha sikerülne eladnom.
Köszönöm szépen válaszukat előre is.

Hitelnet.hu szerint:

2018-03-25 - 05:47

Kedves Andrea!
Fenti bejegyzésünkben olvashatja, hogy mely tételekkel csökkenthető a továbbforgatási kötelezettség CSOK igénybevételével történő használt lakás vásárlása esetén. A csökkentő tételek levonása után fennmaradó összeget maradéktalanul tovább kell forgatni a CSOK jogosultsághoz.

Márta szerint:

2018-03-18 - 18:01

Adásvételi szerződést kötöttem a jelenlegi ingatlanomra 2018.02.22-én. Az eladási ár 36,5 millió Ft. A vételárat három részletben, május 31.-ig kapom meg, a birtokba adás dátuma is ez.
2018.03.13-án adásvételi szerződést írtam alá egy használt lakás megvételére és készpénzben kifizettem 3 millió Ft foglalót (vételár: 34,9 Ft, melyet június 1-ig részletekben kell megfizetnem).
Kérdésem: Az 5 éven belül eladott lakás árát be kell forgatni a megvásárolandó lakás árába, de most olvastam, hogy a továbbforgatási kötelezettség csökkenthető a vételár maximum 10%-val (esetemben 3 millió Ft-tal, ha a foglaló kifizetése és eladásról szóló földhivatali bejegyzés között nem telik el több, mint 120 nap.
Ez esetemben is igaz? Tehát jogosult vagyok-e a CSOK kedvezmény igénylésére (egyéb feltételek fennállnak és a szerződésben is jeleztük, hogy az utolsó vételárrészlet kifizetéséhez CSOK kedvezményt kívánok igénybe venni)?
Köszönöm válaszát,
üdv.
Márta

Hitelnet.hu szerint:

2018-03-18 - 18:15

Kedves Márta!
Fenti bejegyzésünkből tájékozódhat arról, hogy a CSOK rendelet értelmében jelenleg mely tényezőkkel csökkenthető a továbbforgatási kötelezettség. A fenti eset sajnos nem tartozik ide.
CSOK-ra akkor lehet jogosult, ha a beforgatási kötelezettség – figyelembe véve fenti csökkentő tételeket – maradéktalanul teljesül.

József szerint:

2018-03-16 - 07:13

Üdvözlöm!
Tavaly eladtam az ingatlanomat. Most szeretnénk felvenni a csokot, beleforgatással lenne. Kérdésem, hogy a napokban mennénk az ügyvédhez, a beleforgatott összeget már akkor a tulaj számlájára utalva kell vagy utána is lehet, és az utalás milyen formában kell igazolni?
Válaszát előre köszönöm.

Hitelnet.hu szerint:

2018-03-21 - 06:09

Kedves József!
Az adásvételi szerződésben rögzíthetik, hogy mikor kerül átutalásra az eladó részére az önerő, nem kell tehát előre utalni. Az eladó nyilatkozik az adott vételárrész átvételéről ügyvéd által ellenjegyezett nyilatkozatban.

Gergely szerint:

2018-02-23 - 05:01

Üdvözlöm.
Olyan kérdésem lenne, hogy van egy lakásom, el szeretném adni. 6,7 milliót ér, van rajta 4 millió tartozásom. Szeretnék nagyobb lakást venni 11 millió forint értékben. Tehát ha marad a lakás árából 2,7 millió plusz van még megtakarított pénzem, egy gyerekre felvehetem a csokot?
Válaszukat előre köszönöm.

Hitelnet.hu szerint:

2018-02-23 - 05:05

Kedves Gergely!
Az eladott lakás árának továbbforgatásával igényelhető a CSOK. A továbbforgatandó összeg csökkenthető a visszafizetett lakáshitel összegével. A továbbforgatási kötelezettséget csökkentő tételekről bővebben fenti bejegyzésünkben olvashat. A további CSOK feltételekről ITT tájékozódhat.

Andrea szerint:

2018-02-17 - 05:39

Kedves Szakértő!
Előző hónapban eladott ingatlanom teljes eladási árát “be kell forgatni” az új ingatlan vásárlásába CSok igénylés esetén?
Válaszát köszönöm!
Üdv: Andrea

Hitelnet.hu szerint:

2018-02-17 - 05:45

Kedves Andrea!
Amennyiben az eladott ingatlan lakóingatlan volt, úgy továbbforgatási kötelezettsége van használt lakás vásárlásához igényelt CSOK esetén. Fenti bejegyzésünkből tájékozódhat arról, hogy a továbbforgatási kötelezettség mely tételekkel csökkenthető.

Zoli szerint:

2018-01-31 - 03:56

Üdvözlöm, én szeretnék aziránt érdeklődni, hogy volt egy 50%-os részesedésem egy lakásnál, ebből kivásároltak, így lett némi önerőm. Eddig úgy volt, hogy 5 éven belül ezt az összeget 100%-ba bele kell forgatni az új ingatlanba.
Kérdésem, hogy most is így van? Tehát amit kaptam a 50%-ért, azt 100%-ban az összeset a használt ingatlanba kell “költenem”?
Válaszukat előre is köszönöm,
Zoli

Hitelnet.hu szerint:

2018-01-31 - 04:03

Kedves Zoli!
Használt lakás vásárlásához igényelt CSOK esetén az 5 éven belül eladott lakás árát tovább kell forgatni a CSOK igénybevételével vásárolni kívánt lakás vételárába. A továbbforgatási kötelezettség a fenti bejegyzésünkben olvasható tételekkel csökkenthető.

Attila szerint:

2017-12-05 - 13:12

Eladtuk a lakásunkat és vásárolnánk is egy másikat csokkal egybekötve 3 gyerekre! Az eladott lakásuk teljes árát kötelesek vagyunk visszaforgatni?
Szerettük volna a lakás felújítására fordítani egy részét!
Választ előre is köszönöm.

Hitelnet.hu szerint:

2017-12-06 - 05:26

Kedves Attila!
Ha nincsen továbbforgatási tételt csökkentő tényező, akkor a CSOK jogosultsághoz a teljes eladási árat tovább kell forgatniuk a célingatlan vételárába.

Zsuzsa szerint:

2017-06-16 - 15:02

Tisztelt Szakértő!
Tavaly októberben eladtunk anyai ágon örökölt ingatlant, melyben 1/4 részem volt. Házvásárlás során a beforgatási kötelezettséget szeretném csökkenteni ingatlanközvetítőnek fizetett díjjal! A számla viszont a másik tulajdonos nevére került, mert ő állt az irodával kapcsolatban, meghatalmazással! Ebben az esetben nyilatkozat elfogatható a többi tulajdonos és ingatlaniroda részéről, hogy a fizetés tulajdonhányad alapján történt?
Válaszát mielőbb várva: Zsuzsa

Hitelnet.hu szerint:

2017-06-17 - 06:34

Kedves Zsuzsa!
Ebben a kérdésben az a hitelintézet tud Önnek választ adni, amelynél a CSOK kérelem benyújtásra kerül.

András szerint:

2017-02-10 - 11:07

Tisztelt Szakértő!
Amennyire utána néztem, az eladott ingatlan összegét használt lakás vásárlásánál vissza kell forgatni.
A mi esetünk a következő:
Eladjuk a lakásunkat, de a teljes eladási árat 1 hónap múlva kapjuk meg, akkor záródik le az adásvétel. Közben viszont már elindítanánk a CSOK-os kérelmünket a kiszemelt lakás megvásárlásával kapcsolatban. Az eladott lakást is 5 éven belül adjuk el a megvásárlásához képest, tehát lesz adófizetési kötelezettségünk. Ha jól tudom, ezzel lehet csökkenteni a visszaforgatásra kötelezett összeget.
Ez így van?
Ha igen, akkor ilyen rövid idő alatt, hogy/mivel tudom a CSOK-ot elbíráló bank fele igazolni, hogy a NAV fele van befizetési kötelezettségem az eladott lakás után?
Köszönöm a válaszát!
András

Hitelnet.hu szerint:

2017-02-10 - 11:12

Kedves András!
A vonatkozó kormányrendelet értelmében a továbbforgatási kötelezettség csökkenthető az elmúlt 5 évben eladott lakás adásvételre tekintettel megfizetett közteher összegével, amit NAV igazolással kell alátámasztani. Ennek hiányában véleményünk szerint az adott összeggel nem csökkenthető a továbbforgatási kötelezettség.

Csaba szerint:

2016-08-01 - 07:55

Július elején eladtuk lakásunkat. Foglalót kaptunk, de a teljes összeg legkésőbb október elején várható. Addig köthetünk új szerződést egy másik használt lakásra, ha majd a CSOK-ot is igénybe vennénk? Az új szerződés foglalója beleszámít a visszaforgatási kötelezettségbe? Vagy az elveszett? Egyáltalán lehetséges hamarabb intézni a másik lakás szerződését?

Hitelnet.hu szerint:

2016-08-01 - 14:12

Kedves Csaba!
Már most is megköthető az új lakásra vonatkozó adásvételi szerződés, továbbá több pénzintézet is befogadja úgy a CSOK kérelmet, hogy még nem került le az igénylők nevéről a régi lakás. A továbbforgatási kötelezettségnek azonban teljesülni kell. Tehát a hitelintézetek vizsgálják a pénzmozgás dátumát, vagyis azt, hogy az adásvételi szerződés alapján ténylegesen már megkapott vételárrész kerül továbbforgatásra. A régi lakás foglalójaként megkapott összeget már tovább tudják forgatni az új lakás vételárába.

Levente szerint:

2016-07-11 - 14:47

2 gyerek után igényelnék CSOK-ot. A tulajdonomban lévő 1/1 öröklakást eladom közvetlenül előtte, de a haszonélvező több mint a felét elviszi. Használt lakást vennék.
Lehetséges emellett az igénylés?

Hitelnet.hu szerint:

2016-07-11 - 19:36

Kedves Levente!
Van lehetőség CSOK igénylésre figyelembe véve, hogy az eladott lakásért kapott összeget tovább kell forgatni a vásárolandó lakás vételárába. A továbbforgatandó összegnél csak az az árat kell figyelembe venni, amit Ön kap az 1/1 tulajdoni hányadáért, a haszonélvezőt illető részt természetesen nem kell továbbforgatnia. A továbbforgatási kötelezettséget csökkentő tételekről bővebben fenti bejegyzésünkből tájékozódhat.

Tegye fel kérdését, szóljon hozzá Ön is a fenti témához!

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

CAPTCHA AREA


Hasonló bejegyzések